Välkommen till min nya blogg!

Jag heter Bosse Sundelin och har precis skapat min första blogg... anledningen är att jag skriver lite på en annan blogg för ett försök att tillverka tackjärn på medeltida vis (lapphyttan.blogg.se) men har kommit på att jag kanske ska skaffa en egen så kan jag skriva lite mer om andra saker också. Det finns ju annat än gamla masugnar att skriva om ... till exempel gamla färskningsmetoder, gamla gruvor, nya masugnar, nya ståltillverkningsmetoder ... ja det finns mycket att skriva om.

Varför allt detta om masugnar och stål. Jo jag jobbar på SSAB I Oxelösund som utvecklingsingenjör sedan 8 år tillbaka och jobbade på LKAB 10 år innan dess så jag har ganska tydliga kopplingar till järn och stål via jobbet.

Sedan har jag under de senaste 4 åren börjat intressera mig för den historiska delen kring järnhantering. Primärt startade det när jag anmälde mig till ett semesterjobb som hyttdräng uppe vid Nya Lapphyttan i Norberg. Det är Norbergs kommun och en ideel förening (Järnet på Lapphyttan) som genomförde ett försök i en kopia av en medeltida masugn från 1100-1200 talet. Jag var hyttdräng i 8 timmar och i diskussionerna med alla andra medverkande på hyttbacken så fastnade jag i frågan. Nu är jag medlem i föreningen och har också åtagit mig jobbet att vara masmästare. Vi har kört nya försök 2007 och 2008 och är precis i startgroparna för förberedelserna för sommarens försök. Det är genom detta som jag skriver på den andra bloggen.

Nu var ju tanken att jag skulle skriva om lite annat också som dyker upp under resans gång. Vi får väl se var jag hamnar?
Sedan måste jag ju leka runt lite med hur en blogg ser ut och fungerar så jag räknar med att den kommer att ändra utseende ett antal gången innan den kanske hittar formen. Jag är väl inte världens meste läsare av liknande sidor men jag får väl drälla runt lite för att se vad som skrivs. Arkeologi har jag hittat men de är nästa lite för djupa för en glad amatör som jag. Kanske finns det sånt som rör lite mer praktisk teknikhistoria.

Om det är någon som hittar denna blogg så lämna gärna en kommentar så ska jag försöka återkoppla.

Om ni undra över namnet så är det namnet jag fick av skiftlagen på masugn 2 i Oxelösund när jag fungerade som processansvarig. Aktuellt på TV var Bosse Bildoktorn så jag fick bli Bosse Hyttdoktorn. Det fungerade sedan i ett par år men efter att jag varit med 2 minuter på SVT´s Hjärnkontoret bytte dom till BollibompaBosse.... jag tycker nog att Hyttdoktorn lät lite bättre. 

Nu ger jag mig ut på resan i CyberSpace och hoppas att Linus fortsätter att trampa annars kommer vi ingenstans.

Välkommen på min resa i cyberspace... (fast Linus får trampa)
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0