Det är mycket med bloggar att hålla reda på...

2009-03-31
Har idag fått reda på att bloggen för Lapphyttan ska skrivas på en annan adress så det var bara att sätta sig ner och flytta årets inlägg. Jag ska senare ta och lägga till lite av det som finns skrivet på den gamla platsen. Hoppas det det blir bra till slut.

Nu ska det bli gott med mat....god kväll ...

Varför Hyttdoktorn?

2009-03-31
Om ni undra över namnet så är det namnet jag fick av skiftlagen på masugn 2 i Oxelösund när jag fungerade som processansvarig. Aktuellt på TV var Bosse Bildoktorn så jag fick bli Bosse Hyttdoktorn. Det fungerade sedan i ett par år men efter att jag varit med 2 minuter på SVT´s Hjärnkontoret började dom kalla mig .. BollibompaBosse.... jag tycker nog att Hyttdoktorn lät lite bättre.

Tankebanor i bil ???

2009-03-30

Hade som plan att jag skulle gå igenom vårens förberedelser vad det gäller Lapphyttan i huvudet samtidigt som jag körde ner till jobbet i morse. Det var en bra plan men det fungerade som vanligt inte. Att försöka tänka och köra samtidigt verkar inte vara min grej. Jag kan prata och köra samtidigt, jag kan lyssna på talbok och köra samtidigt, jag kan till och med äta och köra samtidigt men jag kan inte få en tankebana att gå framåt, komma ihåg var den startade, vilka steg den tagit på vägen och sedan var den slutade samtidigt som jag kör. Det är helt fascinerande. Jag har försökt flera gånger men det verkar inte vara min grej.


Om jag åker tåg kan jag hålla ihop tankebanan men det endast om jag har möjlighet att skriva ner stolpar. Ska jag bara få ihop en logisk tankebana och sedan komma ihåg den i huvudet så går det käpprätt åt helsike.


Skyller som vanligt på det att jag är kille och knappt kan ligga i soffan och se på TV samtidigt men har börjat fundera på om det är något som jag haft sedan lång tid tillbaka eller om det har blivit mer påtagligt de senaste åren. Eller är det så att det jag tänker måste omsättas i någon form av fysisk aktivitet för att jag ska komma ihåg det.


Att hålla föredrag högt för mig själv samtidigt som jag kör verkar fungera någorlunda. En del av de fantastiska formuleringar som jag kommer på när jag pratar högt fastnar faktiskt i huvudet även om de sedan inte kommer fram när jag gör den fantastiska presentationen. Att prata högt för mig själv på tåg har jag ännu inte utsatt mina medresenärer för så där fortsätter jag att skriva ner stolpar.


Att det troligtvis inte är kopplat till åldern försöker jag intala mig. Detta beroende på att jag sedan lång tid tillbaka haft svårt att komma ihåg namn på personer jag möter. Jag känner igen folk men jag kan för mitt liv inte komma ihåg vad de heter. När man hälsar på folk så bestämmer jag mig innan att nu ska jag noggrant lyssna på deras namn, upprepa namnet tyst för mig själv och sedan så tror jag att jag kommer ihåg det. Detta är ett mantra jag går in med vid de flesta möte men varje gång händer följande: de säger sitt namn, jag upprepar deras namn tyst för mig själv, jag säger mitt namn och sedan har jag ingen aning om vad de sa för 3 sekunder sedan... vad hette han/hon nu igen? Får kanske fundera på att försöka koppla en fysisk aktivitet till namnutväxlingen så kommer jag kanske ihåg det... Om inte annat så kommer de ihåg mig.


Bilfärden i morse slutade med att jag inte brydde mig om vårens planer utan hann igenom en CD skiva av boken som jag lyssnar på. Jag kan nu inte recensera just den del jag lyssnade på för jag kommer inte riktigt ihåg vad det handlade om men jag kommer definitivt att känna igen att jag hört det tidigare när jag lyssnar om på samma CD i kväll. Talböcker räcker länge för mig!


Järnmalmer på 1300-talet ??....

2009-03-29

Hade tänkt starta det det andra inslaget med att kortfattat återkoppla lite till det försök vi ska göra i sommar i masugnen på Nya Lapphyttan. Vi har under de två senaste försöken gjort en hel del förbättringar i både utrustning och råmaterial så att vi till slut ska få en masugn som producerar tackjärn av lite större mängd och med ökad processtabilitet.
 En sak vi ska göra i sommar är att vi ska använda oss av grövre malmbitar som passar bättre till rostningssteget som vi sedan får boka (knacka ner) till mindre storlek som passar bättre att chargera ugnen med (storlekskordning spetsen på lillfingret).
Grunden i den malmblandning vi vill ha kommer från utgrävningen i Lapphyttan. Där har man delat in de malmprover man tog i 7 olika typer av malm. Det är:

- Kvartsrandig hematit med låg MnO-halt (låg Al2O3-halt)                    
- Skarnmalm (hematit) med låg MnO-halt men högre Al2O3 och MgO än den ovan 
- Magnetitmalm med hög MnO-halt och med MgO högre än CaO
- som ovan men med högre P-halt
- Fe-mangan-silikat malm (14% Fe,18% MnO och 40% SiO2)

Rostad Bojmossmalm från sommaren 2008

Genom att göra en beräkning baserad på de tackjärns- och hyttslaggsanalyser som man funnit så har man kommit fram till att det i princip varit tv å typer av malmblandningar som körts. En mix, som utnyttjades under den första perioden av drift i Lapphyttan, bestående av 75% av den kvartsrandiga malmen /skarn malmen blandat med 25% av magnetitmalmerna ned hög MnO-halt. Den andra mixen, som används senare består huvudsakligen av magnetiterna men med en tillsats av storleksordningen 10% järn-mangan-silikaten för att höja MnO-halten i både järn och slagg. Jag tror jag ska ta tag i och göra en egen beräkning av hur blandningen kan tänkas sett ut. I den artikel jag har så är det en del antaganden som ser lite luddiga ut.

Genom att jämföra dessa prover med de analyser som finns uttagna för alla de gruvhål som finns i Norberg kan visa var de kommer i från. På Jernkontoret i Stockholm finns det insamlat kemiska analyser på i stort sett alla malmer som bröts i slutet på 1800-talet och i början på 1900-talet. Bland dessa finns det dock en massa malmkroppar sominte bröts på 1400-talet så man kan inte ta och jämföra alla.
 
Däremot finns det en akademiska avhandling från 1721 (Isaac Granagrius) som berättar om de förstklassiga gruvorna som var i bruk på den tiden. Det var Östanmås grufwa, Röberget, Sandbackan, Lilla Kijlgrufwan, Kittelen, Hästbäcken, lilla Bondgrufwan, Rawaldsberget, Morberget, Gambla Morberget, Kåckstrecket, Tremeninsgrufwan, Storstrecket, nya Morberget, Kallmorberget, stora Kolningsberget, Klackberget, Hackebo, nya Kolningsberget och Hedkäraberget. I princip alla dessa gruvor finns det analyser ifrån så det kan finnas möjlighet att koppla malmerna till gruvorna.

Granagarius är lite kul för han pratar om 5 typer av malmarter att använda. Det är:
- Torrsten                              (kvartsrik hematit)
- Blandsten/Qwicksten      (magnetit med dolomit/kalksten)
- Lijm                                     (kalksten)
- Hwitsten                             (kalksten)
- Sandbacka                        (tydligen en riktigt bra malm från Risbergsfältet som
                                                är en blandning av de första två  malmarterna)

Det behöver inte vara järnmalm för att vara bra för hyttor.


Tyvärr kan vi inte bara hämta lite olika malmer för att använda i Norberg. Vi har tillgång till en kvartsrandig hematit och har tidigare använt en magnetit med dolomitinblandning (Dannemora i Uppland) men nu ska vi nog få tillgång till lite handplockad malm från Gamla Kolningsberg. Det ska bli bra att få använda magnetiterna från Gamla Kolningsberg för det borde bli bättre rostning när vi kan använda den malmen som har grövre styckestorlek.  Om det sen visar sig att det inte finns tillräckligt med Kolningsbergsmalm att använda så får vi kanske ta kontakt med Dannemora och höra efter om det inte går att få tag på grövre Dannemoramalm än den vi har nu... de är ju på gång att starta brytningen igen.

Får vi dessa malmer kan vi nog få ihop rätt blandning till hyttan..... och då är det bara resten kvar innan det rinner järn ur hyttan.

Oj... det tog lite tid att få ihop detta inslag och det inte så kortfattat heller ... men nu är det dags att ta tag i packningen. Jag ska snart iväg på påsksemester i Gällivare. Snö och sol ska bli skönt.


Välkommen till min nya blogg!

2009-03-28
Jag heter Bosse Sundelin och har precis skapat min första blogg... anledningen är att jag skriver lite på en annan blogg för ett försök att tillverka tackjärn på medeltida vis (lapphyttan.blogg.se) men har kommit på att jag kanske ska skaffa en egen så kan jag skriva lite mer om andra saker också. Det finns ju annat än gamla masugnar att skriva om ... till exempel gamla färskningsmetoder, gamla gruvor, nya masugnar, nya ståltillverkningsmetoder ... ja det finns mycket att skriva om.

Varför allt detta om masugnar och stål. Jo jag jobbar på SSAB I Oxelösund som utvecklingsingenjör sedan 8 år tillbaka och jobbade på LKAB 10 år innan dess så jag har ganska tydliga kopplingar till järn och stål via jobbet.

Sedan har jag under de senaste 4 åren börjat intressera mig för den historiska delen kring järnhantering. Primärt startade det när jag anmälde mig till ett semesterjobb som hyttdräng uppe vid Nya Lapphyttan i Norberg. Det är Norbergs kommun och en ideel förening (Järnet på Lapphyttan) som genomförde ett försök i en kopia av en medeltida masugn från 1100-1200 talet. Jag var hyttdräng i 8 timmar och i diskussionerna med alla andra medverkande på hyttbacken så fastnade jag i frågan. Nu är jag medlem i föreningen och har också åtagit mig jobbet att vara masmästare. Vi har kört nya försök 2007 och 2008 och är precis i startgroparna för förberedelserna för sommarens försök. Det är genom detta som jag skriver på den andra bloggen.

Nu var ju tanken att jag skulle skriva om lite annat också som dyker upp under resans gång. Vi får väl se var jag hamnar?
Sedan måste jag ju leka runt lite med hur en blogg ser ut och fungerar så jag räknar med att den kommer att ändra utseende ett antal gången innan den kanske hittar formen. Jag är väl inte världens meste läsare av liknande sidor men jag får väl drälla runt lite för att se vad som skrivs. Arkeologi har jag hittat men de är nästa lite för djupa för en glad amatör som jag. Kanske finns det sånt som rör lite mer praktisk teknikhistoria.

Om det är någon som hittar denna blogg så lämna gärna en kommentar så ska jag försöka återkoppla.

Om ni undra över namnet så är det namnet jag fick av skiftlagen på masugn 2 i Oxelösund när jag fungerade som processansvarig. Aktuellt på TV var Bosse Bildoktorn så jag fick bli Bosse Hyttdoktorn. Det fungerade sedan i ett par år men efter att jag varit med 2 minuter på SVT´s Hjärnkontoret bytte dom till BollibompaBosse.... jag tycker nog att Hyttdoktorn lät lite bättre. 

Nu ger jag mig ut på resan i CyberSpace och hoppas att Linus fortsätter att trampa annars kommer vi ingenstans.

Välkommen på min resa i cyberspace... (fast Linus får trampa)
 



RSS 2.0