Påskafton på Dundret

2009-04-12
Det har varit lite trist väder under veckan men på påskafton såg det hyfsat ut även om väderleksrapporterna berättade om mulet och varmt. Det syntes lite sol mellan molnen när vi gav oss iväg bort mot Femman och när vi stod på parkeringen så var det blå himmel rakt ovanför oss. På med skidorna och med strålande sol rakt i ansiktet tog vi av jackorna och gav oss iväg på det som är påsk för oss.... en timme och fyrtiofem minuter uppför med solen i ansiktet på en nypistad skidled. Efter femtio minuter passerar vi trädgränsen och kommer upp på fjället där vi börjar se det första målet för dagen...Åke på toppen.

En timme uppför från femman står man inför denna vy. Bara 1,7 km kvar till Toppstugan, kaffe och pepparkakor.

Friluftsfrämjandet står som värdar varje röd dag på vinterhalvåret och där bjuds det på kaffe, te, saft och pepparkakor. Alla är välkomna bara man skriver in sig i gästboken. 

Väl uppe på toppen var det en häftig syn att se. Även om vi åkt i strålande sol hela vägen upp fanns det moln runt omkring och på toppen såg vi söderut över ett molnhav under oss. Vi blev sittande i nästan en timme med denna utsikt när vi fått i oss den medhavda lunchen.

  

Normalt brukar vi spänna fast skidorna på fötterna och ge oss av tillbaka ner igen men en dag som denna bar det av mot Västtoppen. Det blev ytterligare nästan två timmars skidåkning uppe på platån innan vi började åka ned mot parkeringen igen. 

Över molnen mot västtoppen

Väl tillbaka i stugan blev det en kopp fika men nu grävde vi ner oss i en snödriva utanför dörren så det blev två timmar till i solen. Tur att vi laddade med solskyddsfaktor innan vi gav oss iväg i morse.



Hoppas bilderna gör att någon förstår att det finns lite känsla med snö även i april så tankar på gamla hyttor är lite långt bort just nu.

  

Hitta gamla hyttor?

2009-04-08
Det kan tyckas problematiskt att hitta gamla hyttor runt om i Sverige men det lättaste är att låta andra göra jobbet och bara hämta hem vad de gjort tidigare...
Det låter inte klokt men i princip så är det precis det som man gör .... till att börja med. Att hitta data och lokalisering av tidigare funna hyttlämningar gör man lättast geno att använda sig av Fornsök, en tjänst som Riksantikvarieämbetet har på nätet. Man kan välja län, landskap, kommun, ort, socken, etc för att sedan välja vilken typ av fornlämning man är intresserad av så kommer det att visas på karta och sedan kan man hitta mer information på varje enskilt objekt.
Resultatet som visas på skärmen kan se ut som följer:



Det är en riktig höjdare att leka runt med Fornsök och det finns ytterligare en funktion som är lite fräck och det är att koppla resultaten till Google Earth. Där kan flera resultat sparas och sedan kan man ta upp informationen i Google earth.

  

Hur lär man sig att köra en mulltimmershytta?

2009-04-03
Det var den frågan jag ställde mig när jag tackat ja till hobbyn att fungera som masmäster på Nya Lapphyttan i Norberg. Jag tror att jag har ett visst hum, både teoretiskt och praktiskt, om hur man kör en masugn i modern tid eftersom jag jobbat som processingenjör på masugnsavdelningen på SSAB Oxelösund under sju år men skulle det vara samma sak att köra en masugn på medeltida vis. Det första jag försökte göra var att försök hitta något som beskrev masugnsdrift under en lite tidigare århundrade. Det naturliga valet var att starta på Jernkontorets hemsida och läsa vad som var skrivet i Sven Rinmans "Bergwerkslexicon" utgivet 1789. Den ligger publicerad ute på nätet och ger stora möjligheter att läsa om en hel del olika områden vad det gäller metallframställning. Självklart finns det mycket om masugnar och masugnsdrift men det var faktiskt ganska översiktligt beskrivet.

Jag fick sedan låna en bok av en kompis som hette "Handledning uti Svenska Masmästeriet" skriven av Johan Carl Garnej, utgiven 1791. Det jag senare hittat recenserat om denna bok var att den var ansedd att vara världens (den översattes till många språk) förnämsta handledning i detta yrke fram till mitten av 1800-talet. Jag har läst den ett antal gånger och kan egentligen bara hålla med.

Det är en mycket bra bok som beskriver i princip alla moment i både byggandet av masugnar, kraven på och förbehandling av råmaterial, förberedelser inför, start av, körning och avslutande av en kampanj inkluderande eventuella störningar som kan tänkas uppkomma och hur man åtgärdar processen. Har man kört moderna masugnar så kan man faktiskt förstå det mesta av vad han beskriver och kanske ännu mer förstår man hur tungt det kunde vara när man hade problem med hyttdriften.


Det som också imponerar är att han ger ingående beskrivningar på moment och beteenden som jag idag kan förklara med hjälp av termodynamik och kinetik men som man då förklarade med andra teorier. Det gör att vissa beskrivningar verkar lite konstiga med dagens  kunskap men som verkar fullständigt rediga när man sätter sig in i vad man visste på den tiden. Här är faktiskt ett utav nöjen med att läsa den här boken. Man får försöka sätta sig in i vad man visste då och sedan försöka förstå vad han menar för att sedan applicera den kunskap som vi har idag för att verkligen förstå vad det är för fenomen han beskriver. Ett exempel är att under större delen av Garnejs arbetsliv kände man inte till syre (upptäckt 1773-1775) utan arbetade fortfarande med flogistonteorin (framlagd tidigt på 1700-talet). Det märks i boken att det inte var helt klarlagt inom järnbranchen för det blandas lite mellan luftsyre och flogiston i texterna.

Det blir än mer uppenbart när man, som vi gjort, genomfört praktiska försök som inte riktigt fungerar som man trodde det skulle göra. Att efteråt läsa om texten, tänka igenom vad vi såg under vårt försök och faktiskt sedan förstå vad han troligtvis menade för att under nästa försök få det att fungera, det är riktigt skoj. Jag tror jag har läst hans bok fyra-fem gånger nu och det finns fortfarande delar som jag läser om och först nu kan säga att jag förstår... det finns saker i hans beskrivningar som jag fortfarande inte förstår och där jag tror han har rätt och hoppas att jag till slut ska förstå.

En sak till som är spännande och det är att hans beskrivningar är oerhört praktiska. Det märks att han faktiskt jobbat med det han beskriver. Han har inte bara stått på sidan om och tittat på utan han kan verkligen det han beskriver. Det finns ganska mycket skrivet, både i ett historiskt perspektiv och från nutiden, där den som skriver texten stått på sidan om och beskrivit skeendet utan att egentligen inte kunna något eller medverkat i händelsen. Här tror jag att nutida journalister och mediamänniskor faktiskt begår ett misstag när man hela tiden misstror de som verkligen arbetar med frågorna (ta dagens miljödebatt, energidebatt, ekonomidebatt, mfl). Det är faktiskt viktigt att de som kan något om sakerna får komma till tals och kanske till och med vara de som dokumenterar.

Vet inte om jag svarat på frågan i rubriken Hur lär man sig köra en mulltimmershytta? men jag tror att svaret är:

.... man läser Garnejs "Handledning uti Svenska Masmästeriet".... Då vet man teoretiskt hur man praktiskt kör en masugn som den såg ut på 1700-talet... tyvärr så är den teoretiska kunskapen man fått i sig något som man praktiskt måste pröva för att sedan teoretiskt återkoppla till hans praktiska beskrivningar. Så får man nog hålla på ett tag medan man lära sig mer och mer för varje gång.

.... att vi sedan inte försöker köra en masugn som den såg ut på 1700-talet utan en rekonstruktion liknande de hyttor man hade på 1300-talet gör inte saken lättare. Det verkar som att storleken har betydelse.

Solsemester.

2009-04-02

De senaste kvällarna har jag suttit och skrivit lite på den sida som under vår och sommar ska följa försöken på Nya Lapphyttan. Jag som just lärt mig hur den häroch den gamla sidan fungerar fick direkt försöka se om det gick att lära sig nått nytt. Det har gått bra men som sagt var... tänk på att jag börjar bli en gammal hund som inte riktigt kan sitta så det tar lite tid att lära sig.

Hade planer på ett aprilskämt för att få hyttavdelningen i Oxelösund att reagera men men tyvärr blev det som vanligt... Man har en bra ide men kommer på det dagen innan. Tyvärr är det ju så för att det ska bli riktigt bra så hade det behövts lite längre förberdelser. De är alldeles för misstänksamma om man inte antytt saker under några veckor innan. Jag ska nog ta och lägga in en påminnelse i den elektroniska almanackan så får den säga till en månad innan. 

......

Satt på fikat på jobbet idag och sa att det ska bli skönt att åka till solen nu under påsk. Frågan kom direkt om det var Kanarieöarna eller Thailand. Herregud... det är början på april och då finns det bara en riktning att åka... norrut ...



Packar ihop det sista under morgondagen men vill bara visa lite fotografier om hur det kommer att se ut så får ni lite att vara avundsjuk på.

     

Det ser väl inte helt fel ut?

Får ta lite om gamla masugnar i morgon eller så blir det mer bilder på solen...

/Bosse


RSS 2.0